back Inapoi

Competitivitate prin instruire

[28/05/2012]

In ultimii ani managerii si oamenii de afaceri au auzit tot mai frecvent cuvantul “competitivitate”. Dupa ce in 2008 si Romania a fost lovita de criza in mass-media au aparut specialisti in economie si politicieni care au afirmat ca singura solutie pentru iesirea din criza este cresterea competitivitatii si ca este necesara elaborarea unor strategii pentru a asigura o crestere economică durabilă. Deoarece politicienii sunt mai lenti in luarea masurilor necesare pentru iesirea din criza primii care trebuie sa se gandeasca la acest aspect sunt managerii firmelor. Dar fiindca tot vorbim de competitivitate trebuie sa intelegem ce inseamna acest termen.

Competitivitatea este un concept complex care poate fi analizat atat la nivel micro (ex: la nivel de firmă), cat si la nivel macro (ex: regiuni, tari, grupuri de tari, continente). Daca la nivel micro competitivitatea este asociata productivitătii muncii sau eficientei cu care folosind anumite resurse se produc bunuri si servicii, analizand acelasi concept la nivel regional, national sau international ne vom referi la indicatori socio-economici de genul “produs intern brut pe cap de locuitor”, “grad de ocupare, nivelul de progres tehnologic”, “educatie”, etc.. Cei mai multi oameni asociaza competitivitatea cu “productivitate” şi “bunăstare”.

Managerii companiilor private sunt interesati in primul rand de competitivitatea firmei si mai putin de cea regionala, deoarece de aceasta depinde in mod direct viitorul companiei. Practic competitivitatea functionează ca mecanism de selectie iar intr-o piata libera supravietuiesc doar firmele competitive (cele care au produse mai bune, procese de productie mai eficiente si care stiu sa isi vanda produsele cu costuri cat mai mici).

Din alt punct de vedere competitivitatea actionează ca un mecanism de stimulare. Pentru a rămâne in competitie, firmele sunt nevoite să-şi îmbunătătească tehnologia si organizarea, fapt care in cele din urma constituie un avantaj pentru consumatori.

De cresterea competitivitatii unei firme trebuie sa se preocupe nu doar managerul general al firmei ci toate persoanele care ocupa functii de conducere intr-o firma. Concurenta crescuta, exigentele tot mai mari ale „consumatorilor”, “disparitia banilor” de pe piata sunt provocari pentru intreaga echipa manageriala a unei firme. Managerii unei firme trebuie sa gaseasca solutii care sa le permita sa produca sau sa furnizeze servicii mai bine si mai ieftin!  Pentru a face fata acestor provocari continue si din ce in ce mai complexe atat managerul cat si echipa sa trebuie sa invete continuu, cu atat mai mult cu cat o buna parte din managerii romani au un nivel scăzut de cunostinte manageriale. Mergand mai departe, pentru ca o firma sa fie competitiva pe piata trebuie ca si angajatii care nu ocupa functii de conducere sa fie si ei instruiti pe teme specifice postului pe care il ocupa.

Faptul ca o mare parte a managerilor romani nu stau foarte bine la capitolul “cunostinte si abilitati manageriale” si ca nici angajatii din firme nu sunt bine instruiti a stat la baza alocarii de fonduri pe Programul Operaţional Sectorial “Dezvoltarea Resurselor Umane”.

Dintre problemele identificate atunci cand s-a fundamentat acest program enumeram:

·      Investitia in training este mica si, in multe cazuri, nu este o prioritate. Multi angajatori cer “oferta de pret”, chiar inainte de a sti ce training vor sa faca, acordand o importanta scazuta calitatii formatorului.

·      Abordarea sistematica a dezvoltarii personalului este o practica, mai degraba restransa decat uzuala.

·      Implicarea din partea managementului organizatiilor in procesul de dezvoltare a angajatilor este scazuta.

·      Slaba diseminare a cunostintelor asimilate de participantii la cursuri in cadrul echipelor in care lucreaza cursantul in organizatie.

Este adevarat ca in ultima vreme, in special companiile multinationale, au inceput sa includa in profilul managerial si competente de coaching. Sunt apreciati managerii care acorda importanta procesului de instruire si care se implica direct in instruirea personalului aflat in subordine.
Pentru ca o firma sa fie competitiva managerii acesteia trebuie sa identifice nevoile de instruire a personalului, sa aloce fonduri adecvate instruirii necesare si, pentru a face ulterior o economie de costuri, atat ei cat si celelate persoane din firma care au participat la cursuri sa se implice in instruirea celorlalti angajati.

Exista si experti care afirma ca intr-o firma este posibila cresterea competitivitatii prin robotizare. Aceasta afirmatie este partial adevarata, dar nu putem sa nu subliniem ca informatizarea si robotizarea presupune existenta unui personal restrans la numar dar super-calificat si ca personalul din acest gen de firme trebuie instruit periodic pentru a face fata progresului tehnologic. In plus nu trebuie sa uitam ca robotizarea este posibila doar in anumite domenii de activitate.

In viitor vor avea succes companiile care inteleg si accepta ideea de schimbare, invatare si dezvoltare continua si care fac ceva in acest sens. Un management performant va conduce mereu la succes !.
.

Consultant

Vlad Pascu

Trimite unui prieten: e-mail: numele dvs:
|  linkuri utile  |  termeni si conditii  |  confidentialitate  |  despre noi  |  contact  |  memoreaza pagina  |  ajutor  |  stiri  |  firme/judete  |